Tegenwoordig heeft gaming een ongelooflijk grote fanclub gevonden en is het een onmisbare vrijetijdsbesteding geworden. Het aanbod van computer- en videospelletjes is niet alleen enorm, het groeit ook voortdurend en levert navenante winsten op. Achter de overkoepelende term gaan echter veel verschillende categorieën schuil, waarvan sommige zeer verschillende doelgroepen aanspreken.
Zo zijn er bijvoorbeeld spelers die gepassioneerd zijn door gokken en gebruik maken van overeenkomstige websites die kaartspellen zoals poker en blackjack, roulette of zelfs online slotmachines in digitale vorm aanbieden. Op het gebied van videospelletjes is er een enorm aanbod van first-person shooters, strategie- of fantasiespelletjes. En ook allerlei sporten kunnen op het scherm vrij realistisch worden nagebootst, waardoor ze veel gebruikers fascineren. Onder de naam E-sport worden op nationaal en internationaal niveau wedstrijden gehouden. Intussen concurreren zelfs bekende voetbalclubs met hun eigen e-sporters.
Maar hoe vinden E-sport precies plaats en waarom zijn ze zo populair? Wat vroeger als een absolute niche werd beschouwd, is sinds lang sociaal aanvaard en dienovereenkomstig wijdverbreid geworden.
In wezen is het een krachtmeting op het scherm om te zien wie de beste is in welk computer- of videospel. Wat ooit als een LAN-party in besloten kring plaatsvond, is immens gegroeid en heeft zich ontwikkeld tot een echte professionele spelindustrie. Niet alleen is het aantal actieve spelers gestaag toegenomen. Tegelijkertijd heeft deze tendens zich zo ver doorgezet dat er miljoenen enthousiaste toeschouwers zijn die de wedstrijden als publiek bijwonen. Er zijn echt grote evenementen die plaatsvinden in volgeboekte stadions. Hiertoe behoren bijvoorbeeld ESL One, The International of de League of Legends Worlds. E-sport kunnen ook worden gevolgd via livestreams op Twitch, YouTube en dergelijke of via tv-uitzendingen. Intussen zijn er zelfs speciale E-sport tv-kanalen voor opgezet.
Het prijzengeld bij e-sportwedstrijden van topklasse bereikt bombastische hoogten, sommige zelfs in de orde van grootte van acht cijfers! En natuurlijk, alleen de besten van de besten slagen erin om zich te kwalificeren voor zulke wedstrijden. Om een succesvolle e-sporter te worden, moet je jarenlang gedisciplineerd oefenen, je maximaal concentreren en een bovengemiddelde reactiesnelheid hebben. Maar uithoudingsvermogen en strategie zijn ook vereist om de concurrentie op dit gebied het hoofd te bieden.
Het spel wordt individueel of in teams gespeeld, die niet eens fysiek op dezelfde plaats hoeven te zijn, aangezien de samenwerking gewoon online kan plaatsvinden. In dit opzicht is het natuurlijk des te gemakkelijker om zuiver digitale wedstrijden te houden. Ondertussen hebben ook heel wat sportclubs, zoals KV Mechelen, een eigen e-sportafdeling.
Om als gamer dienovereenkomstig goede prestaties te leveren, mag de juiste uitrusting niet worden verwaarloosd. Gepassioneerde gamers gebruiken zeer krachtige gaming-pc's met hoogwaardige luidsprekers, een headset en speciale controllers die een snelle bediening mogelijk maken. Een comfortabele gamerstoel is ook een must, want gamers brengen gewoonlijk vele uren geconcentreerd door met hun games, wat anders erg belastend is voor de nek- en rugspieren.
Het scala van spelen waarin gamers concurreren is breed. In de eerste plaats zijn bekende real-time strategiespellen zoals de Dota- en StarCraft-reeksen en de reeds genoemde League of Legends-serie vertegenwoordigd. Ondertussen omvat het first-person shooter-genre Fortnite, Overwatch, de Call of Duty- en Counter-Strike-reeksen. Sportsimulaties blijven grote populariteit genieten. Hiertoe behoort bijvoorbeeld het populaire basketbalspel NBA2K. Liefhebbers van American football gaan waarschijnlijk voor Madden NFL, en liefhebbers van snelle autoraces komen aan hun trekken met GT Academy of Gran Turismo. Toch is voetbal de belangrijkste wedstrijd, zoals ook in de echte sport het geval is. Bijzonder relevant is hier de FIFA-reeks, die ook op professioneel niveau wordt gespeeld en een indrukwekkend grote aanhang heeft.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat zelfs succesvolle voetbalclubs nu hun eigen E-sportpelers op contract aannemen om voor hen te strijden op het digitale veld. Net als in het echte leven worden de wedstrijden gespeeld in zeer verschillende liga's, voor de deelname waarvan men zich moet kwalificeren door overeenkomstige resultaten in de voorronden en play-offs. Tot zover blijven de spelregels dezelfde, behalve dat in dit geval de "beroepsatleten" snelle vingers in plaats van snelle benen nodig hebben om het videospel te winnen. Deze FIFA-spellen worden voornamelijk gespeeld op spelconsoles, meer bepaald op de Xbox van Microsoft en de Playstation 4 en 5 modellen van Sony. Toch zijn de spellen ook beschikbaar voor de Switch, die afkomstig is van de fabrikant Nintendo.
Het aantal voetbalclubs dat zich reeds met deze activiteit bezighoudt, neemt voortdurend toe. Enkele van de bekendste namen zijn FC Barcelona, Ajax Amsterdam, Manchester United, AS Monaco, Paris Saint-Germain, West Ham United, Galatasaray Istanbul, AS Rome en FC Bayern München. Daartoe hebben de respectieve clubs binnen hun clubstructuur afzonderlijke afdelingen gevormd en ook financieel sterke sponsors aan boord gehaald.
Aangezien er nog heel wat wereldberoemde clubs ontbreken die niet met hun eigen e-sporters vertegenwoordigd zijn, is het natuurlijk niet mogelijk om eender welke constellatie op het scherm na te bootsen. Het is echter zeer spannend om te zien welke dynamiek het voetbal ook in dit metier krijgt en hoe snel de scores en topposities veranderen op basis van de laatste wedstrijdresultaten. Voor de spelstrategie en de bezetting van de individuele posities moeten dezelfde beslissingen worden genomen als op het echte veld. Elke verkeerde beslissing kan dus even ernstige gevolgen hebben voor het resultaat van de wedstrijd en dus voor de plaats op de ranglijst.
De vraag rijst waarom eersteklasclubs zich niet beter concentreren op de echte sport en hun energie volledig richten op hun sportieve prestaties. Het antwoord kan ontnuchterend zijn, omdat het in de eerste plaats een economische achtergrond heeft. Want het profvoetbal heeft een jeugdprobleem wat zijn toeschouwers betreft. En dit kan natuurlijk heel goed worden verholpen door betrokken te raken bij de E-sportector, omdat die een veel jongere doelgroep aanspreekt. Tieners en jonge volwassenen groeien op met digitale media als een vanzelfsprekendheid en zijn daarom uiterst ontvankelijk voor alles wat in E-sport gebeurt.
Het is bewezen dat computersimulaties hun enthousiasme voor sport aanwakkeren, wat ook naar het echte leven kan worden overgebracht. Bovendien is het gemakkelijker om reclame- en samenwerkingspartners te vinden om de club financieel te steunen - deelname aan e-sportcompetities is dus een zeer doeltreffend marketinginstrument voor al deze clubs.
Bezoek Kv-mechelennieuws.be voor je dagelijkse nieuws, standen, statistieken en meer over Mechelen van Mechelen. Blijf op de hoogte van de laatste Mechelen transfers en bekijk de live scores tijdens Mechelen wedstrijden.